aktuellt glasblåsning webbutik galleri karta kontakt utflykt

Skeppsta hytta • 646 91 Gnesta • 0158-30025
maj-sept: lördag-söndag 10-17, juli-aug: onsdag-söndag 10-17

Galleri Skeppsta hytta

Nästa utställning

24/6-9/7 2017
Gunilla Cassel, Ilze Dulmanis & Carola Hedman
24/6-9/7 2017
Gülbeden Kulbay
15/7-30/7 2017
Birgit Nygren & Tord Nygren
3/8-20/8 2017
Harry Raudsepp & Camilla Wessman

Tidigare utställningar

Anne Deval
Herbarium - textil
Saara Sirkeoja
Gränslandet - glas
Kvinnligt formade kärl
HC Nygårdh och Stina Berge
Berndt Wennström och Karin Petri Wennström
Svenskt konstglas
Berit Frøseth
Kristoffer Laurén
Marie-Louise Lindström
Mats Gärling
Mats Lydén
Eleonor Ryding Thunholm
oljemålningar
Kazuhiro Nakano
glas
Pär Johansson och Fredrik Sundqvist
måleri och skulptur
Solveig Norrman
En familjehistoria
Ebba von Wachenfeldt
Glas - mitt andra modersmål
Siri-K. Karlsson
Begrundar & Underfundar - måleri och skulptur
Tord Nygren
måleri och skulptur
Janne Höijer och Hans Christian Nygårdn
visar bilder
Ebba von Wachenfeldt och s u r o l l e c/o Jögge Sundqvist
Träsvag & glasglad
Ove Imland
Zoociologi
Art in the green box
Bengt Härdelin
Que Vadis
Panu Ollikainen
måleri och skulptur
Niina-Anneli Kaarnamo
glasföremål och installationer
Birgitta Säflund & Joakim Säflund
måleri
Marie-Louise Lindström
måleri
Anne-Marie Zettersten
olja
AnnSofi Pettersson
akvareller
Alexandra Kronqvist
collage
Signe Högström & Gunilla Grundeus
måleri
Birgit Nygren & Tord Nygren
textil, målningar och skulpturer
Hans Meerveld & Harry Meerveld
oljemålningar
Margareta Persson
måleri
Ria Roes Schwartz
akvareller från Lofoten
Färg
grafik, keramik och glas
Kalejdoskop - Niina-Anneli Kaarnamo och Panu Ollikainen
glas och måleri
Marie-Louise Lindström
måleri
Hans-Christian Nygårdh
glädjeyttringar
Bengt Härdelin
DE LIN KODEN
Michael McLain
Exposures
Göte Göransson
teckningar och måleri
Mats Gärling & Magnus Blomberg
måleri och skulptur
Päivi Koskell & Kerstin Pettersson
glas och måleri

Harry Raudsepp & Camilla Wessman

3 augusti - 20 augusti 2017
Harry Raudsepp
Harry Raudsepp har haft tre separatutställningar på Galleri Atrium Stockholm, under åren 1978-1982. Harry har gjort figurativa målningar med ett konceptuellt förhållningssätt. Harry betraktar konsten som en frihet, som kan förstås och användas. Det handlar inte bara om avbildningen, utan även om att få fram en diffus känsla. Som arkitekt är det tredimensionella naturligtvis viktigt för honom. Motiven, situationen, byggnaden, utrymmen och personer skall känslomässigt kännas bekant. Vid utbildningen i Stuttgart arbetade Harry med stenskulpturer och skulpturer i lergods. Keramik har varit en passion för Harry sen utbildningen i Arkitektur. Sedan 2010 tillbringar Harry vinterhalvåret i Marbella, Spanien, där han gör sina verk på Totem Ceramic Studio, som är en keramisk verkstad med utställningslokal. Här kan Harry ägna sig helhjärtat åt att arbeta med lergods. Här har han friheten att börja med en lerklump och forma och sedan dekorera den, samtidigt som han för varje verk tar hänsyn till olika förutsättningar och möjligheten att skapa en unik pjäs. Varje objekt skall kännas unik. Inspiration får han ifrån Japan, Afrika och naturligtvis även Norden.
Harry Raudsepp
Harry Raudsepp - Hjälmar & akvareller
Harry Raudsepp
Harry Raudsepp
Camilla Wessman - Natura obscura
Camilla Wessman är utbildad i Köpenhamn på Danmarks Designskole med mångårig erfarenhet som designer och inredningsarkitekt i både Danmark och Sverige, med uppdragsgivare som t ex Dux, BodaNova, Nola, DesignTorget och EuroBib.
Sen ett antal år ägnar Camilla Wessman sin mesta tid åt konst och bildskapande. Hon har bl a fått Konstnärsnämndens arbetsstipendium tre gånger och blivit utvald som mottagare av Marianne & Sigvard Bernadotte Art Award
Natura obscura är en bildsvitmed sin utgångspunkt i landskap, växtlighet och djur. De flesta bilderna är från Södermanland. Några är print i begränsad upplaga, några är original, bearbetade på pannåer med akryl, lasyr och lack.
Jag iakttar, plockar sönder och bygger upp igen i en slags fotografisk dekonstruktivism, för att upptäcka mönster och former och se med nya ögon.
I Natura obscurasviten ingår också horisonter som är en serie målningar med horisonten som motiv och fokus. Horisonten är en gräns mellan himmel och jord och kan för mig även symbolisera gränsen mellan vad vi vet och vad vi inte vet. Jag tycker det är ett intressant tillstånd att befinna sig på den gränsen, mellan kunskap och frågor. Det är en plats för reflektioner och ödmjukhet.
Camilla Wessman
Camilla Wessman
Camilla Wessman
Camilla Wessman